Wim Floré van o2o: “Projecten die duurzaamheid en winstgevendheid combineren zijn toekomst”

o2o wil werknemers én werkgevers meer op de fiets krijgen. Dat doen ze aan de hand van een fietsleasingformule. Maar, hoe kom je op het idee en hoe werk je zoiets uit? We voelden Wim Floré van o2o om meer tekst en uitleg.

“Het was altijd al een droom van me om een eigen bedrijf op te starten”, zegt hij. “Ik moest natuurlijk wel eerst nog veel ervaring opdoen en ook een goed idee vinden. Dat dit idee duurzaam moest zijn, stond buiten kijf. Ik zou mijzelf niet kunnen motiveren om niet te werken voor een zaak die niet op een of andere  manier de wereld helpt een betere omgeving te worden.”

Oplossing voor mobiliteitsprobleem tot bij mensen brengen

“Zelf rijd ik al 12 jaar met een speed pedelec. Fietsen met 45km/uur maakt het zo motiverend dat je het snel gebruikt voor alle verplaatsingen binnen de 20 km. Dit is namelijk nooit meer dan 30 min fietsen. Toen speed pedelecs vijf jaar geleden langzaam op de markt kwamen, waren deze zeer duur. O2o was het middel om deze oplossing voor het mobilteitsprobleem betaalbaar tot bij de mensen te brengen.”

Ik zou mijzelf niet kunnen motiveren om niet te werken voor een zaak die niet op een of andere  manier de wereld helpt een betere omgeving te worden.

Wim Floré

O2o heeft intussen niet stil gezeten. “Ondertussen zijn we een onderneming met negen medewerkers en veel partners. We proberen een organisatie te maken waar het leuk werken is voor iedereen. Tevens blijven we steeds actief op zoek naar vernieuwing in dienstverlening. Hierdoor blijven we onze concullega’s steeds een stapje voor. Dat we al zo ver geraakt zijn en als kleine garnaal een structurele plaats hebben kunnen innemen in fietsleaseland tussen de grote bedrijven, maakt mij gelukkig.”

Grootse plannen

Als we Wim vragen naar welke duurzame initiatieven of bedrijven hij opkijkt, is hij duidelijk. “Dat zijn er veel. Bedrijven die helpen bij structurele problemen en toch er een rendabel business model hebben zijn het strafst. Een voorbeeld hiervan is Ocean Cleanup. Zelf ben ik nog op zoek naar een rendabel idee dat herbebossing genereert.”

Markt wil het duurzaam, maar…

We vragen ons af of er voor niet duurzame bedrijven nog wel een toekosmt is. “Voor vele bedrijven niet. Zij het omdat de markt het duurzaam wil, of door wetgeving die steeds strenger wordt”, zegt Floré. “Helaas denk ik dat bij de machtige jongens die de grote lijnen bepalen de idealen veelal nog onderdoen voor het winstbejag. Door hun grote lobbykracht en internationaal karakter staan zij vaak ook boven de wet. Dit zijn veelal bedrijven waarvan het verdienmodel bestaat uit ontginning van natuurlijke bronnen zoals water, olie, hout, bosgrond, grondoppervlakte … Hierbij gaat persoonlijk gewin boven algemeen nut. Dat zal helaas wel nog even blijven bestaan en dat is gevaarlijk.”

Duurzaamheid is winstgevendheid

Heeft Wim Floré tips voor bedrijven die de “duurzame sprong” willen wagen? “Zelf mag ik niet zeggen dat ik de persoon met ervaring ben hierin. Wij hebben geluk dat ons businessmodel inherent duurzaam is. We moeten wel nog tweedehandsfietsen er ook bij betrekken. Uiteraard zijn er wel algemene principes die altijd helpen, Check do act, bijvoorbeeld. Tijd, energie en geld vrijmaken, zijn dus altijd de eerste stappen. Zoeken hoe het je verhaal kan versterken kan helpen om de kosten commercieel terug te verdienen. Duurzaamheid is namelijk ook winstgevendheid…”

Show, don’t tell!

Is Wim Floré een voorvechter voor de duurzame zaak? Probeert hij collega-ondernemers te overhalen? “Ieder heeft zijn waarheid. Ik licht mijn visie soms toe, maar laat vooral ieder zijn ding toe. Ik heb al geleerd dat mensen veranderen heel moeilijk is. Zelf het goede voorbeeld geven is soms de beste manier.”