Deze automerken verprutsen ons klimaat het meest

De voorbije jaren hebben automerken veel moeite gedaan om hun producten te ‘vergroenen’ en zogenaamd milieuvriendelijker auto’s aan te bieden. In werkelijkheid drijven zij echter in grote mate de klimaatcrisis aan. Welke merken dragen de grootste verantwoordelijkheid?

De meest vervuilende automerken

De automerken hebben en dragen nog altijd een enorme verantwoordelijkheid voor de klimaatcrisis. Vorig jaar was de auto-industrie verantwoordelijk voor meer broeikasgasuitstoot dan de hele Europese Unie samen. De top vijf van meest vervuilende automerken bestaat uit Volkswagen, Renault-Nissan Alliance, Toyota, General Motors en Hyundai-Kia.

In België stemt de koolstofvoetafdruk van de auto’s die in 2018 werden verkocht -als je kijkt naar hun volledige levenscyclus- overeen met bijna een kwart van de jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen van ons land. Het is hoog tijd om hier iets aan te doen!

SUV’s: een nachtmerrie voor het klimaat

We moeten naar een kleiner wagenpark met meer respect voor klimaat en luchtkwaliteit. Maar toch blijven alle automerken de markt overstelpen met SUV’s: zware en krachtige sportieve auto’s die een echte nachtmerrie zijn voor het klimaat.

Ook hier is België weer eens een slechte leerling. Het aantal nieuwe SUV’s is op vijf jaar tijd verdubbeld. Vorig jaar was één op drie verkochte auto’s een SUV.

Het is de hoogste tijd voor het klimaat

Om de klimaatopwarming te beperken tot 1,5°C, mogen er vanaf 2028 geen auto’s op fossiele brandstoffen meer verkocht worden. Het is dus de hoogste tijd dat de automerken zich aanpassen en volop gaan inzetten op kleinere, lichtere en elektrische auto’s. Op dit moment heeft enkel Volkswagen, dat nochtans de top vijf van grootste vervuilers aanvoert, einddata vastgelegd voor de ontwikkeling van nieuwe modellen (2026) en verkoop (2040) van diesel- en benzineauto’s. Maar deze data zijn helemaal niet ambitieus genoeg voor het klimaat.

Terwijl de meeste automerken dus weigeren om actie te ondernemen, hebben enkele landen wel al beslist over een einddatum voor de verkoop van benzine- en dieselauto’s. Dat geldt onder andere voor Nederland, Frankrijk, India en de Scandinavische landen. In België wachten we nog altijd op een duidelijk signaal van de overheid…

Teken de petitie van Greenpeace

Bron: Greenpeace