Tips om je duurzame webshop te optimaliseren

Bloed, zweet en tranen heeft het gekost en nog doet je webshop het niet zoals je had gehoopt? Dat is behoorlijk frustrerend. Een webshop vraagt naast het opzetten en presenteren van je producten vaak wat extra aandacht. Ben je nog niet begonnen met websiteoptimalisatie? Sla dan nu je slag! Want een geoptimaliseerde webshop wordt beter gevonden in de zoekmachines en haalt meer nieuwe klanten binnen. Bovendien kost het je, buiten wat van je tijd, helemaal niets! 

Concurrenten 

Ga op zoek naar goed scorende webshops in jouw sector. Kijk naar de content, hoe zorgt die voor meer traffic? Welke onderwerpen komen aanbod en hoe is de sitestructuur opgesteld? Kan je sommige zaken ook toepassen op jouw webshop? Kijk eens naar welke betaalmethoden ze aanbieden? Soms is stelen met je ogen net wat je nodig hebt om een verschil te maken. Waar doet jouw webshop het anders of beter? Dit zijn factoren waarmee jij je identiteit kan versterken en waarmee je op kan vallen. Zet deze unique selling points goed in de verf! 

Content 

Je content optimaliseren doe je best heel zorgvuldig. Het is namelijk met je content dat je toont wie jij als bedrijf bent. Heb je de schrijfmicrobe te pakken? Ga dan aan de slag met blogs. SEO- en keywordresearchtools kunnen je helpen onderwerpen te bepalen, je hebt betalende en gratis versies. Maar ook met een beetje gezond verstand kom je al een heel eind. Want hoeveel tools en hulpmiddelen je ook gebruikt, het allerbelangrijkste is dat je content maakt waar je doelgroep en je klanten echt warm van worden. Weten wie je klant is en wat hem bezighoudt, is dan ook de eerste stap. Je inleven in de buyer persona is één manier, maar ook door klanttevredenheidsenquêtes en simpel klantcontact kan je al heel veel te weten komen. Of ga eens op zoek op Instagram en kijk in welke pagina’s jouw volgers interesse hebben en hoe ze reageren op content van de concurrentie. 

Checkout 

De optimalisatie van de checkoutpagina op je webshop is er eentje die maar al te vaak vergeten wordt. Zonde, want op deze pagina moet het net allemaal gebeuren. Andere pagina’s kunnen de klant over de schreef trekken of ze warm maken voor je product, maar de echte transactie, die vindt hier natuurlijk plaats. Je checkout kan je op verschillende manieren optimaliseren. Je begint best bij de betaling zelf. Bied je bijvoorbeeld betaalmiddelen aan zodat je een breder publiek kan bedienen? De tijd dat we enkel en alleen met Bancontact betaalden, die is wel voorbij. En het mag dan wel een populair betaalmiddel zijn hier bij ons, maar in Engeland hebben ze er nog nooit van gehoord. Dringend tijd voor wat meer keuze dus! Gebruik je bijvoorbeeld een WooCommerce webshop? Dan kan je met een checkout plugin makkelijk nieuwe betaalmethoden toevoegen en zo een bredere doelgroep aanspreken.