Wat wij denken over de Nihola bakfiets REVIEW

Deze week op de testbank, het favoriete voertuig van de milieubewuste mens: de bakfiets. Er wordt veel mee gelachen en op neer gekeken. Toch zien we hem gelukkig meer een meer in het straatbeeld opduiken, en meestal zelfs bestuurd door mensen die je niet meteen als geitenwollensokkentypes zou omschrijven. Ikzelf behoor, met alle respect voor deze mensen, trouwens ook helemaal niet tot die categorie. Anyway, hier is de Nihola bakfiets review!

Wij gingen op zoek naar een bakfiets toen we onze tweede auto de deur uit deden. Ikzelf heb mijn kantoor thuis en voor verplaatsingen naar de stad nam ik sowieso al het openbaar vervoer omdat dat gewoon het makkelijkste is. De school van dochterlief ligt op nauwelijks twee kilometer van ons huis. Gevolg: een van de twee auto’s stond bijna continu in de garage. Dus de keuze was snel gemaakt: exit auto, welkom bakfiets!

Maar, de welke? Wij hadden absoluut geen ervaring met bakfietsen. Na wat zoekwerk op het internet besloot ik om wat testritjes te gaan maken. Richting Schoten dan maar, op naar de Bakfietskarspecialist! Een echte aanrader trouwens! Betrouwbare info en vriendelijke service!

Na wat online zoekwerk had ik al min of meer mijn oog laten vallen op de Nihola. Dat was dan ook meteen de eerste bakfiets ever waarbij ik mijn voeten op de pedalen zette. Heel voorzichtig deed ik een rondje, waarbij me meteen opviel dat je met een driewielige bakfiets niet naar binnen kan gaan hangen zoals bij een gewone fiets. Op zich geen probleem, maar toch even raar (ik moet er meteen bijvertellen dat na het eerste echte bakfietstochtje na de aankoop dit helemaal geen issue meer was).

Stabiliteit: een Nihola krijg je niet zomaar van de grond

De verkoper zag mijn onzekerheid en spoorde me aan om er flink de vaart in te zetten. Gehoorzaam als ik ben gaf ik mijn stalen ros de sporen. Ik wilde vervolgens remmen om de bocht te nemen. “Blijven gaan”, riep de verkoper. Mijn gehoorzaamheid begon nu toch wat tegen te sputteren, maar toch sneller dan ik van plan was, nam ik de bocht. Ik was ervan overtuigd dat de zwaartekracht mijn roekeloosheid meteen zou bestraffen en dat ik vervolgens met Nihola en al in de andere tentoongestelde fietsen zou vliegen. Maar, wat gebeurde er? Eén wiel kwam een klein beetje van de grond, maar de fiets bleef stabiel. “Met een kind in die bak blijf je zonder problemen met drie wielen op de grond”, verzekerde de verkoper me.

Al na een paar minuten stond mijn besluit vast: een Nihola it is! Voor de vorm, en misschien ook wel een beetje om mezelf te overtuigen van mijn keuze, probeerde ik nog een tweetal andere bakfietsen. Dit waren beide modellen waarbij je stuurt door de bak heen en weer te bewegen. Dit in tegenstelling tot de Nihola, waarbij de twee voorste wielen zwenken zoals bij een auto. Het viel me meteen op dat zelfs het vertrekken bij die andere bakfietsen een beetje lastig was. Om vaart te maken wiebel je een beetje met je lichaam. En die bakfiets deed natuurlijk vrolijk mee. Het verschil in stabiliteit met de Nihola was enorm. Een Nihola it is, dus!

Elektrische bakfiets, of toch maar ‘akoestisch’?

Een Nihola is verkrijgbaar in een elektrische en niet elektrische versie (een akoestische, zoals ik soms zeg. Sorry, een flauw gitaristenmopje). Voor een elektrische betaal je al snel een 1.500 euro bovenop de gewone aankoopprijs. Omdat we dit enerzijds best wel wat geld vonden en omdat wij hem vooral voor eerder korte ritjes zouden gebruiken, kozen wij dus voor de akoestische. Onze ervaring? Ja, hij fietst zwaarder dan een gewone fiets, zeker nu onze dochter wat ouder en zwaarder wordt? Is dat een probleem? Absoluut niet. We rijden met onze bakfiets in een straal van maximaal een kilometer of 7 rond onze woonplaats. En dan is dat zeker goed te doen. De acht versnellingen zorgen er trouwens mee voor dat je zeer comfortabel kan fietsen, ook wanneer je wat zwaarder geladen bent.

Zitruimte

Met een bak van 62 cm breed en 88 cm lang zit je kroost ruim. Meer nog, alle ik-wil-dat-meenemen-dingen passen er probleemloos bij. Wij nemen weleens onze dochter én haar fietsje (met zijwieltjes) mee in de bak. Nog handig: onder het zitbankje waar twee kinderen op passen kan je behoorlijk wat spullen kwijt. Erg handig als je bijvoorbeeld met je kind boodschappen gaat doen.

Tent

Wij stoppen onder het bankje doorgaans ook de regentent. Als we onderweg zijn en de hemelsluizen gaan open, staat in no time het tentje erop. De twee aluminium beugels, die het frame van de tent vormen, schuif je gewoon in de daarvoor voorzien buisjes. Tentje erover en ritsen dicht. Easy peasy! Kindjes droog. Wij in het zadel trotseren ondertussen gewoon de elementen.

Verlichting

De verlichting van deze bakfiets bestaat uit twee witte lampjes vooraan, gemonteerd bovenop de voorwielbeugels. Het achterlicht hangt op de gebruikelijke plaats onder de bagagedrager. Alle verlichting werkt op batterijen en is makkelijk te bedienen.

Fietscomfort

Zoals eerder gezegd is de Nihola zeer stabiel. Hij voelt degelijk en stevig aan, zonder dat hij enorm zwaar of log is. Integendeel, hij fietst erg soepel en licht. De bak is gebouwd rond een stevig metalen frame. Een degelijke bakfiets! Het enige minpunt dat we hebben kunnen vinden: het zadel. Akkoord, misschien zijn we wat te verwend op dat vlak. Onze gewone fietsen zijn Gazelles met een droom van een zadel. Maar, het valt niet te ontkennen: elk tripje van meer van vijf kilometer, of zelf kortere tochtjes als het weer even geleden is, kruipen meteen in ons achterwerk. OK, dit klinkt raar, maar jullie weten ongetwijfeld wat ik bedoel.

Design

Het design van de Nihola is zo’n typisch geval van love it or hate it. Hij heeft door zijn bouw en de lage voorkant iets van een cruiser, wat bij sommigen onder ons, mezelf inkluis, zeker in de smaak zal vallen. Tegelijk heeft de vorm van de bak iets vreemd, iets knulligs misschien? Het heeft mij alleszins wat tijd gekost om hieraan te wennen. Ondertussen ben ik helemaal mee en vind ik het een prachtige bakfiets.

Technische specificaties Nihola Family

  • Totale lengte : 2 meter (Nihola 4.0 = 2,3 m)
  • Totale breedte : 89 cm/85 cm met gedraaide wielen
  • Gewicht : 32 kg (Nihola 4.0 = 37 kg)
  • Max. belading : 100 kg + bestuurder
  • Hoogte van de vloer tot regenhuif : 104 cm
  • Hoogte van zitbankje tot regenhuif : 78 cm
  • Hoogte bak : 50 cm (Nihola 4.0= heeft lage instap aan de zijkant)
  • Max. breedte in bak : 62 cm
  • Max. lengte in bak : 88 cm (Nihola 4.0 = 106 cm)
  • Velgen : aluminium
  • Parkeerrem : Magura