Klaar van ARTamandua, over “dierzame” T-shirts, creativiteit en hergebruik

Haar zoon die dolgraag T-shirts wilde met mooie natuurgetrouwe dieren op. Meer had mama Klaar De Schepper niet nodig om zelf aan de slag te gaan. Het label ARTamandua, dat “dierzame” T-shirts uit bamboe produceert, was geboren. Daar willen we natuurlijk meer over weten! We staken ons licht op bij oprichtster en ontwerpster Klaar De Schepper.

“Mijn zoon was inderdaad de aanleiding want hij wou graag T-shirts met bijzondere, natuurgetrouwe dieren erop. Omdat ik deze niet vond in kledingwinkels, besloot ik ze zelf te maken”, zegt Klaar De Schepper. Dat ze schilderkunst heeft gestudeerd aan Sint Lucas hielp ongetwijfeld. “In het begin schilderde ik ze met een penseeltje op zijn t-shirts. Zo maakte ik er een heleboel voor de ganse familie. Voor een beter resultaat, leerde ik zeefdrukken en ontwikkelde daarbij mijn eigen stijl en techniek.”

Natuurlijke materialen

“Ik ben eind 2016 gestart in bijberoep en doe dit nu nog steeds naast mijn vaste baan. Bij de start had ik enkel bamboe longsleeves voor kinderen, die gemaakt worden in Portugal. Omdat deze niet erg goedkoop zijn, besloot ik om een betaalbaarder en duurzaam alternatief aan mijn assortiment toe te voegen: t-shirts, hoodies en sweaters uit gecertifieerd biologisch katoen.”

Duurzaam en écht

“Zelf voegde ik mijn waarden toe door te kiezen voor duurzame materialen, geen massaproductie maar originele stukken met als leuke extra een fiche met informatie over habitat, gewoonten en uiterlijke kenmerken van het dier. Ik heb iets tastbaars gemaakt los van gender, tijdloos en eenvoudig om door te geven, duurzaam en echt.”

“Tijdens de eerste markt waar ik stond, was er al snel interesse voor dierzame shirts voor volwassenen. Op deze vraag ben ik ingegaan en breidde ik mijn aanbod uit.”

What’s in a name

het liefst van al had ik gekozen voor een simpelere naam, een naam van een dier dat in alle talen ongeveer hetzelfde is. Maar bij de zoektocht naar domeinnamen was al snel duidelijk dat ik niet de enige was die dat idee had… zo dacht ik vb. aan wombat of Hocco, 3 blz vol met dierennamen die in bijna alle talen hetzelfde zijn, maar met weinig succes om een vrije domeinnaam te vinden. En zo kwam ik uit bij een samentrekking van ART: kunst (mijn grote liefde) en Tamandua: boommiereneter.

Ik maakte er ook een filmpje van… Na het zien van dit filmpje onthoud je zonder moeite mijn merknaam 😉.

Duurzaamheid als logische keuze

Iedereen heeft de laatste tijd de mond vol over duurzaamheid, al dan niet terecht. Hoe maakte Klaar de ‘duurzame klik’?

‘Omdat ik, net als iedereen, wil leven in een mooie, duurzame wereld die nog ‘houdbaar’ is voor mijn kinderen. We hebben deze ‘houdbaarheid’ zelf in de hand als we allemaal meer bewust zijn van wat we consumeren en recycleren. Dat bewustzijn is ook meer en meer aan het groeien denk ik. Ik merk dat ik zelf steeds beter sorteer, inmiddels stilsta bij het seizoen en de herkomst van vb. de groenten die ik eet, … Het was eerder een logische keuze. Niemand heeft me over de streep moeten trekken of overtuigen.”

Rechtstreeks van maker naar consument

Bij Artamandua koop je rechtstreeks van maker naar eindconsument en dat is een bewuste keuze. Als er nog ander verkoopspunt tussen zit, zou de prijs van mijn product voor de koper een heel stuk hoger liggen. Doordat Klaar alles zelf doet, van ontwerpen en maken tot verkopen, is de prijs laag voor een duurzaam en uniek product. 

Inspiratie

Dat Klaar een grote interesse heeft in alles wat met duurzaamheid heeft te maken, is duidelijk. “Ik lees heel wat over het onderwerp en maak bewuste keuzes bij aankopen. Zo kies ik enkel voor merken die gekeurd werden door onafhankelijke labels, bijvoorbeeld fair wear foundation en 100% gots gecertificeerd. Zowel kijken naar de herkomst van het materiaal als productie-omstandigheden vind ik zeer belangrijk.”

Maar ook dichter bij huis vind ze de nodige inspiratie. “In Eikevliet (het nabijgelegen dorp van Wintam waar ik als kind ben opgegroeid) woonde Dirk van ACP, één van de pioniers op vlak van duurzaam drukwerk op textiel. Ik leerde hem kennen op een duurzame beurs nog lang voor ik begon met mijn zaak. Toen ik besloten had om een zaak op te starten, ben ik bij hem en zijn vrouw ook ten rade gegaan en heb ik ontzettend veel geluisterd en bijgeleerd. Zij hebben me steeds bijgestaan als ik vragen had.”

Kleine oplages, unieke stuks, in eerlijke omstandigheden gemaakt,  duurzame materialen, dat is waar Artamandua voor staat.

Nog werk aan de winkel

Duurzaamheid is gelukkig al lang niet meer iets voor een kleine elite. We hebben op dit vlak de afgelopen jaren flinke sprongen vooruit gemaakt. Toch is er nog ruimte voor verbetering. We polsten eens naar de pijnpunten die Klaar De Schepper nog ziet.

Betaalbaarheid

“Ik heb zelf net als de meeste mensen een redelijk gemiddeld inkomen en ik vind vaak biologische, eerlijke producten aan de prijzige kant. Dus keuzes maken en bewust voor dingen kiezen en sparen is zeer belangrijk. Ik koop zelf ook veel in de kringloopwinkel en recycleer veel en maak van bestaande dingen andere nieuwe zaken. Dit gaat dan zowel over kleding als over meubels of verlichting… In mijn winkel hangt bijvoorbeeld een geupcycled frame van een trampoline tot armatuur voor de verlichting.”

Minder weggooien, meer creativiteit

“Het voorbeeld dat ik net aanhaalde, zie ik nog te weinig. Ik merk dat veel mensen nog altijd eerder nieuwe dingen kopen of dingen weggooien in plaats van ze een tweede leven te geven. Dat vind ik heel jammer en denk dat het een pak duurzamer kan door er creatief mee om te gaan.”

“Heel vaak kan je dingen aanpassen zodat ze weer dienst kunnen doen. Of onderdelen hergebruiken of uitwisselen, weggeven… Weggooien en nieuw kopen is voor de meeste mensen helaas nog altijd de snelste oplossing… En dat is zonde.”

Bekendheid

“Kleine bewuste ondernemers zijn wellicht niet de mensen die inzetten op massa reclame en massa verkoop… Ik ook niet. Ik wil geen overconsumptie stimuleren. Ik probeer traag en bewust te groeien. Vandaar dat mensen sneller op een markt bij mij kopen dan online, omdat ik daar beter mijn uitleg kan geven en kan antwoorden op de vragen van de mensen dan online of op social media…”

Bewustzijn

“Veel mensen staan niet stil bij wat ze kopen en de herkomst ervan. Om een voorbeeld te geven zijn er slechts heel weinig mensen die weten dat als er op je etiketje staan biokatoen dat slechts een gedeelte van dat katoen van biologische oorsprong hoeft te zijn… De kledingsector is misschien dan nog de minst transparante vrees ik…”

“In de voeding heb ik toch al een evolutie gezien… hoewel de supermarkten nu tijdens alle momenten van het jaar alle groenten aanbieden, is de herkomst duidelijker als vroeger, en met komst van corona is ook de korte keten/weg naar de boer teruggevonden. En zijn er terug meer mensen in eigen tuin bezig. Zo is er toch al wat meer bewustzijn over wat hier in welk seizoen groeit.”