Honing als natuurlijke zoetstof

honing als natuurlijke zoetstof

Vóór de huidige productiemethoden van suiker uit suikerbieten was honing een van de enige natuurlijke zoetstoffen die er bestonden. Honing bevat doorgaans tot 85 verschillende soorten suiker (fructose, glucose, sacharose, maltose en andere meervoudige suikers). 

Dat maakt honing in principe net zo ongezond als normale suiker met een vergelijkbaar caloriegehalte.

Wat honing onderscheidt van geraffineerde kristalsuiker zijn de extra voedingsstoffen: honing bevat stuifmeel, eiwitten, enzymen, aminozuren, vitaminen en zijn natuurlijke kleur- en smaakstoffen. Helaas moet je al heel veel honing eten om ook echt te profiteren van deze voedingsstoffen.

Honing als ontstekingsremmer en antibacterieel middel

Naast zijn functie als ontstekingsremmer is honing door zijn lichte antibacteriële eigenschappen een populair natuurlijk huismiddel tegen verkoudheid en keelpijn in combinatie met bijvoorbeeld thee. 

Belangrijk om te vermelden: een groot deel van de voedingswaarde van honing gaat verloren als je hem opwarmt tot een 40° C. Het heeft dus geen zin om honing te gebruiken voor gebak of in warme dranken als het je om de extra voedingsstoffen te doen is. Los daarvan blijft een een heerlijk broodbeleg en een goede natuurlijke suikervervanger vanwege zijn heerlijke smaak.

Bakken met honing

Als het op bakken aankomt, heeft honing niet al te veel te bieden. Zijn hoge fructosesuikergehalte maakt het gebak sneller bruin. Hierdoor kan je je niet goed aan de voorgeschreven baktijden houden en wordt het al snel een gedoe. Bakken met honing? Nee, liever niet dus.

Duurzaamheidsrapport

Honing smaakt geweldig op een boterham of een toast. Het is echter niet de beste suikervervanger… Als je deze natuurlijke zoetstof rechtstreeks bij een imker bij u in de buurt koopt, heeft u een product dat zo vers mogelijk is en een kleine CO2-voetafdruk heeft.