Doe jezelf en het milieu een plezier: rijd naar je werk met een elektrische fiets

Elke dag met de fiets naar het werk, het lijkt misschien een utopie maar met een elektrische fiets is het veel haalbaarder dan je denkt. Behalve dat hij veel minder vervuilend is dan de auto, kan een elektrische fiets je gezondheid ook flink vooruithelpen. Weet je niet of een elektrische fiets iets voor jou is? Ga dan een vrijblijvend testritje maken!

Wij Belgen bewegen te weinig, dat hebben verschillende onderzoeken ondertussen al aangetoond. We stappen ‘s morgens in onze auto, rijden naar het werk, zitten een hele dag achter een bureau en ‘s avonds stappen we weer in onze auto om thuis neer te kunnen ploffen in de zetel. Voor de meeste mensen zeer herkenbaar.  Nochtans raadt de wereldgezondheidsorganisatie aan om elke dag minstens een half uur matig tot intensief te bewegen.

Conditie

Om dat doel te bereiken, kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om voortaan die auto toch maar in de garage te laten staan en met de elektrische fiets naar je werk te vertrekken.

Misschien denk je nu “Met zo’n elektrische fiets hoef je toch helemaal niet veel moeite te doen?”. En dat klopt, het vraagt een minder zware inspanning dan met een gewone fiets, maar dat is juist het fijne. Je bent nog steeds in beweging, want de fiets gaat uiteraard niet vanzelf vooruit, Maar door de ondersteuning die de fiets je geeft, is het mogelijk om grotere afstanden af te leggen. De motivatie om dan toch je fiets nemen wordt op die manier onmiddellijk veel groter. Dagelijks de fiets nemen om naar je werk te gaan is dus geen hindernis meer waar je overheen moet, maar wordt zelfs een moment van ontspanning en genieten. Zeker wanneer je begint te merken dat je conditie erop vooruit gaat, denk je er zelfs niet meer aan om de auto te nemen.

Wat we hier beweren, komt uiteraard niet uit de lucht gevallen, maar is bewezen in verschillende onderzoeken. Bij een ervan wisselden negen forenzen een maand lang hun wagen in voor een elektrische fiets. En wat bleek? Zowel hun conditie als hun bloedwaarden waren flink verbeterd. Nog meer overtuiging nodig?

Duurzaam

Uit onderzoek is gebleken dat elektrische fietsen – of e-bikes – de meest klimaatvriendelijke en energie-efficiënte gemotoriseerde voertuig van het moment zijn. E-bikes stoten slechts een 12 gram CO2 uit per gereden kilometer, terwijl dat voor een auto al snel 132 gram is. Hoewel de productie van de onderdelen van een elektrische fiets meer energie vraagt dan die voor een gewone fiets, blijft het nog steeds een van de betere alternatieven. Omdat je door voor een elektrische fiets te kiezen veel minder zal terugvallen op je auto, is het dus nog steeds een zeer goede keuze.

Onderhoud

Ben je overtuigd om de stap te zetten en voortaan voor de e-bike te kiezen in plaats van de auto? Dan hebben we nog een paar tips voor je om ervoor te zorgen dat je zo lang mogelijk kan genieten van je fiets.

Je kan uiteraard in de regen fietsen met je e-bike, maar we raden je toch af om je fiets steeds buiten te laten staan. Doe je dat toch, dan heb je de kans dat je garantie vervalt indien er toch problemen zouden opduiken met je accu.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je je fiets regelmatig schoonmaakt. Als er modder, zand of andere vuiligheid aan je fiets blijft hangen, kan dat er voor zorgen dat de onderdelen sneller verslijten of dat je te maken krijgt met roestplekken. Zorg er na het schoonmaken voor dat je fiets niet kletsnat is, opnieuw om roestvlekken te voorkomen. Voor je ketting kan je ook gebruik maken van een speciaal roestwerend middel.

Houd ook altijd de bandenspanning in de gaten. Wanneer je banden niet hard genoeg zijn opgepompt, loop je immers het risico dat ze veel sneller slijten. Gelukkig zit bij veel fietsen een luchtdrukmeter op het ventiel, zodat je gemakkelijk zelf kan controleren of de bandenspanning in orde is.

Naast het kleine onderhoud dat we hierboven vermeldden is het ook belangrijk dat je je fiets af en toe laat onder handen nemen door een professionele fietsenmaker. Het eerste onderhoud plan je best drie maanden na aankoop, waarna een jaarlijks onderhoud aangeraden is. Dit alles is natuurlijk ook afhankelijk van hoe intensief je je fiets gebruikt.

Batterij

Omdat het er bij een elektrische fiets uiteraard om draait dat je ondersteund wordt tijdens je inspanningen, zou het niet fijn zijn als je batterij het halfweg een lange fietstocht laat afweten. Daarom is het van groot belang dat je voldoende aandacht schenkt aan het onderhouden en beschermen van je batterij.

Het is belangrijk dat je je batterij na elke fietstocht oplaadt, omdat het niet goed is voor de accu als je ze helemaal laat leeglopen. Als dit toch zou voorvallen, is dat niet meteen rampzalig, maar het kan er wel voor zorgen dat je de batterijcellen beschadigt wat een negatief effect kan hebben op de capaciteit van de accu.

Wanneer je je batterij oplaadt, zorg je er best voor dat je dat in een droge ruimte kan doen liefst op kamertemperatuur. Net zoals de batterij van bijvoorbeeld je GSM, kan een fietsaccu niet goed tegen de koude. Eenmaal je je fiets helemaal hebt opgeladen, laat je de accu best niet in het stopcontact zitten, en zeker niet langer dan 24 uur.

Natuurlijk is de levensduur van een fietsbatterij niet oneindig en zal je ze op termijn toch moeten laten vervangen. Maar houd er wel rekening mee dat een normale batterij zo’n 600 keer opgeladen en weer ontladen zou moeten kunnen worden. Heb je de indruk dat die van jou helemaal niet zo lang is meegegaan, check je best even of ze onder garantie vervangen kan worden.

Ook goed om te weten is dat wanneer je van plan bent om je fiets voor langere tijd niet te gebruiken, je er best voor zorgt dat de batterij niet tot de maximumcapaciteit is volgeladen. Merk je dat dit toch het geval is, maak je best nog een lange fietstocht om ervoor te zorgen dat je ze toch wat leger kan wegzetten.

Door weer en wind?

Ben jij een doorzetter en schrikt slecht weer je niet af? Goed! Maar dan zijn er nog een paar extra dingen waar je aandacht aan kan besteden, zeker wanneer het glad is op de weg.

Zet je zadel wat lager dan je gewoon bent, hoewel je normaal net met je tippen aan de grond komt, kan het goed zijn om ervoor te zorgen dat je bij slechter weer makkelijker aan de grond kan, zo heb je minder kans om effectief te vallen als je toch eens zou uitschuiven.

Ook je bandenspanning verlagen is een goed idee als je over een glad wegdek moet fietsen. Op die manier zijn ze breder en heb je wat meer grip. Wist je trouwens dat je ook voor je fiets winterbanden kan laten installeren?

Remmen kan je uiteraard onmogelijk niet doen, maar probeer er toch op te letten om niet te vaak onnodig te remmen. Als je een verkeerslicht of een oversteekpunt nadert, kan je bijvoorbeeld als op voorhand beginnen vertragen zodat je vermijdt dat je ineens je remmen helemaal moet dichtslaan, wat het risico op wegslippen verhoogt.

Als laatste nog een paar tips voor jezelf. In ons onvoorspelbare Belgische weer is de kans dat je verrast wordt door een plotse regenbui eerder groot. Investeren in goede regenkledij is dus geen overbodige luxe. Als tweede is het dragen van beschermende kledij – zoals een helm en een fluohesje-  een niet te verwaarlozen punt van aandacht (je moeder heeft het waarschijnlijk ook vaak gezegd).

Met al deze dingen in het achterhoofd hopen we dat jij ervan overtuigd bent geraakt om vanaf nu ook met de elektrische fiets te gaan werken. Want zoals we al zeiden, je doet er jezelf én het milieu een groot plezier mee.