B Corp, naar een economie op mensenmaat

In de filmindustrie worden ‘B-films’ gedefinieerd als low-budget films die niet tot het arthouse genre behoren. In de muziekindustrie worden ‘B-sides’ bestempeld als nummers die nét niet goed genoeg waren om op het album te verschijnen. Waarom zouden we dan vertrouwen hebben in een bedrijf dat zichzelf bestempelt als B Corp? Zijn dit dan bedrijven met een low-budget service die nét niet goed genoeg zijn om met andere bedrijven te concurreren? De realiteit is eerder het tegenovergestelde, B Corps zijn bedrijven die streven naar een inclusieve economie op mensenmaat, met veel respect voor de ‘3 P’s van maatschappelijk verantwoord ondernemen’: people, planet en profit. Zelfs op grote webshops als Bol.com vind je een overzicht van producten afkomstig van B Corp-bedrijven.

B Lab

De organisatie achter B Corporations – voor de Neerlandici onder ons B Bedrijven, wat helaas niet zo goed klinkt – is B Lab, een wereldwijde, van oorsprong Amerikaanse, non-profitorganisatie die maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel draagt. Deze organisatie kent certificaten toe aan bedrijven die kunnen bewijzen dat ze op vrijwillige basis investeren in sociale en ecologische maatregelen, transparant zijn over hun bedrijfsvoering en streven naar een inclusieve, duurzame economie op mensenmaat. Dat klinkt allemaal mooi op papier, maar de vraag blijft hoe het werkt.

B ehalen en B etalen

Een certificaat van B Lab ontvang je niet zomaar als bedrijf, dat moet je verdienen. Bedrijven kunnen zich opgeven voor een B Impact Assessment, een uitgebreide vragenlijst die de impact van je bedrijf in kaart brengt, zowel op economisch, ecologisch als sociaal vlak. B Lab beschrijft het als een certificaat voor bedrijven die ‘niet enkel het beste bedrijf in de wereld willen zijn, maar ook het beste bedrijf voor de wereld’. Dat is een mooi uitgangspunt. Nadat de globale impact van je bedrijf is gemeten, wordt jouw score vergeleken met andere bedrijven. Zo krijg je een duidelijk overzicht op welke vlakken het bedrijf nog kan verbeteren, maar ook op welke vlakken je het al uitstekend doet. B Lab wil door het uitdelen van certificaten een community creëren van bedrijven die niet enkel aan de aandeelhouders, maar aan alle stakeholders denken. Het certificaat behouden gebeurt door een controle door B Lab en door een jaarlijkse bijdrage te betalen aan B Lab, afhankelijk van de winst van je bedrijf. Die bijdrage betaal je natuurlijk niet zomaar, je krijgt er heel wat voor in de plaats. Bedrijven gaan in feite een legale verbintenis aan met de non-profitorganisatie waarin ze moeten bewijzen dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen serieus nemen en permanent hierin willen verbeteren.

B Economy

Het uiteindelijke doel van B Lab is het creëren van een ‘B Economy’, bestaande uit bedrijven die allen streven naar het B Corp-certificaat. Een nieuwe soort economie, waar winst en een positieve impact hebben op mens en milieu worden afgewogen ten opzichte van elkaar, zonder enkel de winst te laten primeren. Jezelf aansluiten bij B Corp levert bedrijven heel wat voordelen op, want zo laat je aan de buitenwereld zien dat je als bedrijf geeft om de mensen die in je bedrijf werken, transparantie en duurzaamheid. Dat is niet enkel een goede PR-tool, het geeft je ook de mogelijkheid om in contact te komen met bedrijven aan de andere kant van de wereld met dezelfde waarden en normen. Door deze vorm van community building wil B Lab het economisch model veranderen van een systeem dat louter is gebaseerd op winst naar een systeem dat rekening houdt met iedereen, aangezien bedrijven zich wettelijk engageren om bij elke beslissing die ze maken rekening te houden met de impact op alle stakeholders: werknemers, klanten, leveranciers, de samenleving en het milieu. 

B yourself

Omdat niet alle economische frameworks hetzelfde zijn over heel de wereld, werkt B Lab anders in Europa dan in de VS. De insteek is veel filantropischer in de VS waar B Lab naar kapitaal zoekt om de non-profitorganisatie te ondersteunen. Hier in Europa zoekt B Lab eerder naar partners op de markt, met andere woorden soortgelijke initiatieven om samenwerkingen mee aan te gaan. Door deze samenwerkingen kunnen bedrijven die deel uitmaken van de B Corps gerust zichzelf blijven en leren van andere bedrijven met het B Corp certificaat. Het uiteindelijke doel blijft een synergetische werking waar bedrijven leren van elkaar, elkaar ondersteunen en met trots kijken naar hun certificaat met het oog op een duurzamere wereld. 

Heb je zelf een duurzame onderneming en ben je benieuwd naar je score? Je kan je hier opgeven om zelf een B Impact Assessment te laten uitvoeren. Wie weet pronk jij binnenkort, net als 3.300 andere bedrijven wereldwijd, ook met dit certificaat.