All for Nature Travel steunt natuur door wildlife-ervaringen

We laten weer eens een duurzame ondernemer aan het woord over haar drijfveren en ervaringen. Deze keer leggen we ons oor te luisteren bij Annemiek van Gijn van All for Nature Travel. Dit reisbureau biedt wildlife ervaringen aan en draagt zijn steentje bij aan de natuur door 10 procent van de jaarlijkse omzet te doneren aan natuurbescherming. Lees verder en inspireer jezelf tot ondernemen met het hart op de juiste plek.

Wat was voor u de trigger om als duurzaam bedrijf aan de slag te gaan? Wat heeft u over de streep getrokken?

Het moment waarop ik besloot All for Nature Travel te beginnen weet ik nog precies. Ik ben in 2009 zeven weken door de Kalahari Woestijn getrokken in Namibië en Botswana met mijn kinderen van toen 6 en 8 jaar.
In Etosha National Park stonden we oog in oog met meerdere zwarte neushoorns, die volgens de statistieken al lang uitgestorven moeten zijn. Zelf zag ik mijn eerste zwarte neushoorn in 1994 en ik weet nog dat ik toen dacht ‘dit moment moet ik goed onthouden, want mijn kinderen zullen dit nooit meer kunnen meemaken…….’ Daarvoor een Ode aan natuurbescherming! Ondanks alle stroperij heeft Namibië nu weer een gezonde populatie, die zelfs buiten de nationale parken leeft!

All for Nature Travel biedt de mooiste wildlife ervaringen in de wetenschap dat uw reis ook daadwerkelijk bedraagt aan het behoud van de dieren en natuur die u ziet. All for Nature Travel investeert 10% van haar jaarlijkse omzet terug in het beschermen van natuur.

Waar haalde en haalt u inspiratie om duurzaam te werken?

In toerisme zag ik toen een oplossing voor natuurbeschermingsprojecten die naarstig op zoek waren naar financiële middelen voor het realiseren van hun doelstellingen. De ontwikkelingen in de reisbranche op het gebied van duurzaam toerisme gingen mij toen nog veel te langzaam. En vanuit mijn bestuursfunctie bij de GlobeGuards werd ik iedere dag geconfronteerd met de beperkte middelen waarmee onze leden de natuur wilden redden.

Toerisme is, naast Carbon Offset, de enige industrie die een natuurgebied in zijn originele staat kan houden. De overige industrieën beschadigen de natuur of gebruiken schaarse grondstoffen. Interessant daarbij is dat toerisme ook de grootste industrie is. Wereldwijd is acht procent van de beroepsbevolking, direct of indirect, werkzaam in het toerisme. Kleinschalig duurzaam toerisme kan de natuur in zijn originele staat behouden en genereert inkomsten door entreegelden en vergunningen, maar ook door bedrijvigheid in en rond het gebied. Voorwaarde is wel dat toerisme duurzaam wordt uitgevoerd. Niet alleen op het gebied van milieu maar juist op het gebied van lokale betrokkenheid. Zij moet werkgelegenheid verschaffen ter plaatse en gericht zijn op opleiding en educatie. De mensen zullen zich gaan inzetten voor het behoud van hun inkomstenbron, de natuur. Het toerisme als inkomstenbron biedt daarbij een alternatief voor andere, illegale inkomstenbronnen, zoals stroperij en houtkap.

Ook natuurbeschermingsorganisaties, die van oudsher de natuur het liefst beschermen door haar achter hekken te verschansen waar niemand toegang heeft, zien in dat natuurbescherming werkt als de lokale bevolking inkomsten krijgt uit het behoud van de natuur. De met uitsterven bedreigde berggorilla (welgeteld 786 exemplaren) in Rwanda, Congo en Oeganda was bijvoorbeeld allang uitgestorven als de legendarische film ‘Gorilla’s in de Mist’ niet het ecotoerisme naar deze, door oorlog geteisterde, regio op gang had gebracht.

Op welke realisaties op het vlak van duurzaamheid en/of maatschappelijk ondernemen bent u het meest trots en waarom?

All for Nature Travel heeft in 2011 de Biodiversity Innovation Award gekregen van het ministerie van ELI

10% van onze omzet wordt effectief terug geïnvesteerd in natuurbescherming

In 2014 kregen wij als een van de weinige reisorganisaties wereldwijd het Travelife certificaat voor Tour Operators

Wat zijn volgens u de meest geslaagde duurzame acties van andere bedrijven en waarom?

Iedere actie die vanuit overtuiging wordt opgezet om de wereld daadwerkelijk een stukje beter te maken en niet vanuit de korte termijn visie op winst of omdat het zo hoort.

Is er volgens u nog een toekomst voor bedrijven die niet met duurzaamheid bezig zijn? Waarom (niet)?

Duurzaamheid is de enige manier om onze toekomst zeker te stellen, bedrijven die enkel op winst gericht zijn hebben geen toekomst meer.

Welke tips kan u geven aan bedrijven en ondernemers die wel interesse hebben in duurzaamheid, maar de sprong nog niet gewaagd hebben?

Het moet vanuit je hart gebeuren en duurzaamheid kan ook zeker kosten besparen en betere resultaten opleveren.

Probeert u collega-ondernemers ervan te overtuigen om duurzamer te werken?

Het levert enorm veel positieve energie op om bij te dragen aan een betere wereld. Ik heb de leukste baan die er bestaat!